NMC Horizon Report - 2016 Museum Edition

"What is on the five-year horizon for museums? Which trends and technologies will drive changes to museum education and interpretation? What are the challenges that we consider as solvable or difficult to overcome, and how can we strategize effective solutions?" [NMC]

Referenzen zu digitale Archivierung und Online-Projekte (Datenbanken, Virtuelle Museen)

Diese Liste war Teil der Literaturliste der im HS 12 am Lehrstuhl für Ostasiatische Kunst (Kunsthistorisches Institut, Universität Zürich) durchgeführten Übung. Sie soll nun auch hier verfügbar sein.
Notabene

Referenzen zu personaler und medialer Kunst- und Kulturvermittlung (Kunstvermittlung, Kulturvermittlung)

Diese Sammlung umfasst Referenzen zu personaler und medialer Kunst- und Kulturvermittlung (Kunstvermittlung, Kulturvermittlung). Es finden sich neben Literaturhinweisen auch Ressourcen wie Online-Publikationen (PDFs, eBooks) oder Webseiten inkl. Literatur zu Museums- und Archivpädagogik. Diese Liste wird laufend ergänzt.

Hybrid Learning Model in German

Marion Gruber and myself have translated and extended the Hybrid Learning Model (HLM) to German. We extended the model for making it easier for educators to use the HLM for designing and communicating blended learning concepts.

You can find the German Version of the HLM Poster and a very brief introduction on the BLC Blog. Check it out, its Creative Commons.

Tackling Privacy in XAPI at the OEB Berlin

OEB Presentation_20161108b.png

On 2 December 2016 I will speak at the Online Educa about getting around privacy, ownership of learning, and interoperability issues of learning analytics. It covers parts of the lessons learnt from my work on bringing XAPI into organisational operations.

Der Erste Weltkrieg als Chronik im Netz - Die Onlinechronik "Der Erste Weltkrieg" der Österreichischen Mediathek

Oesterreichische_Mediathek-Erster_Welkrieg_.pngDie Onlinechronik "Der Erste Weltkrieg" der Österreichischen Mediathek bietet eine umfassende Sammlung von audiovisuellen Quellen zur Geschichte des Ersten Weltkriegs. Diese Quellen sind dauerhaft online verfügbar für historische Recherchen, Bildung und Unterricht.

Online verfügbar - E-Learning im Museum und Archiv - Vermittlung von Kunst und Kultur im Informationszeitalter

Vor fast genau 10 Jahren - noch vor der Einführung des iPhones, vor dem Angebot unzähliger Museum-Apps und vor der Etablierung von Social-Media-Diensten wie Twitter und Facebook im Kunst- und Kulturbereich - verfasste ich meine Dissertation zum Thema "E-Learning im Museum und Archiv. Vermittlung von Kunst und Kultur im Informationszeitalter". 2009 erschien diese Forschungsarbeit beim VDM Verlag Dr. Müller als Buch. Nun ist sie als Open-Content online frei zugänglich.

Gruber, M. R. (2009). E-Learning im Museum und Archiv. Vermittlung von Kunst und Kultur im Informationszeitalter. Saarbrücken: VDM Verlag Dr. Müller. 196 S., ISBN 978-3-639-20465-0, DOI: 10.13140/RG.2.1.4434.3289.

Download E-Book als PDF

Engage those Pokémon Go players at your doorstep

A few weeks ago - in the middle of the summer break we saw very unusual activity at the HTW Chur campus. Suddenly, young people were showing up on campus, being suspiciously engaged in some kind of activity involving their smart phones. Some could be our students, while others were clearly too young - but again it was summer break and ordinary students avoid us during that time of the year. Quickly, it became clear that these people were Pokémon Go players.

In a way, we were exited that this was happening, because Pokémon Go unites several of the topics in our curriculum. So we thought: “if these people are already here, why not engage them in some science communication/study promotion”. We have plenty of printed and online material that present what we are doing. On the other hand, this material seemed awkward for giving out to players because it is entirely unrelated the reason why these players visited us. Also we did not want to disturb our core community if we start flooding our communication channels with something they are not interested in or possibly dislike (our traditional community responds very sensible in unpredictable ways). So we were looking for something that allows engaging players while leaving our existing community unaffected.

Read on to find out what we did and what we learned.

E-Books für digitale Kunstgeschichte - Digitales Publizieren mit und für Digital Natives

Ende Mai 2016 fand am Kunsthistorischen Institut (KHIST) der Universität Zürich (UZH) das Forum Digitale Kunstgeschichte statt. Diese Veranstaltung durfte ich mit einem kurzen Vortrag über E-Books für digitale Kunstgeschichte - digitales Publizieren mit und für Digital Natives eröffnen. An meine Präsentation anschliessend wurden verschiedene digitale Lehr- und Forschungsprojekte des KHIST vorgestellt.

Dieser Blogbeitrag soll die Gedanken zu diesem Thema anhand des am KHIST gehaltenen Vortrags festhalten und mit Ihnen teilen.

Certificate Program on Blended Learning

I am excited to announce the Blended Learning Center will launch the first dedicated Swiss Certificate Program on Blended Learning for University Lecturers. Different to other "E-Learning" Certificate programs, this offering addresses didactics, concepts, and practices for crossing and integrating media and conversational contexts. The first round of the program will be primarily in German, so if you are in Switzerland, speak German, and want to go beyond classroom teaching, this is just the right program for you. We have more details on the BLC Blog

© 2002-2016, Christian Glahn and Michael Valersi